Kualis

Tjolahopp!

Vi befinner oss just nu i Kuala Lumpur. Kom hit igarkvall efter en minst sagt kissnodig (ingen toalett pa bussen!!panik) och langdragen bussresa fran Penang, men var mycket billigare an flyg sa nu kan vi shoppa loss rejalt har i KL.

Hotellet vi bor pa har ar...det far ni inte veta an! Daligt, flott, ackligt eller asbra? Det kan ni fa klura pa ett tag.

Igarkvall blev det bara en tur pa stan, at lyxmaten McDonalds och gick sedan vidare och kollade pa fina Petronas Twin towers for att sedan tappa bort oss och ta en omvag over hela stan for att komma hem.
Idag har vi knallat runt i stan och kollat in shoppingutbudet, har kopt massvis med nodvandigt sasom losogonfransar, nagellack, smink m.m. Allt sant ar ju riktigt dyrt har!

Imorgon ska vi nog forsoka ta oss in till Chinatown och ova upp vara prutnings-tekniker, det ser vi fram emot for just nu ar vi samst pa det. Har val blivit lurade av ALLA taxis sen vi kom hit till Malaysia, men blir ju anda billigt eftersom vi ar fyra men fran och med nu ar det skarpning pa den fronten! Far aven sitta superobekvamt med en rygga i baksatet pa alla taxifarder sa det borde vi verkligen inte betala extra for.

Ikvall ska vi nog kora lite spakvall och en av oss kanske inte riktigt kommer vara sig lik efter det, vanta med spanning!

Manga pussar och kramar fran erat alskade resgang!

penangpenang

Tjenixen!

Vi befinner oss just nu pa ett fett internetcafe. Det ar seriost over hundra datorer har och alla sitter och spelar spel med ljud pa, harligt.

Igar hangde vi vid poolen nastan hela dagen. En bit ifran hangde Housekeeping-staffet och glodde pa oss, alltsa verkligen glodde. Aja, tankte vi och lag kvar pa vara resehanddukar och pinades i hettan. Efter poolhanget blev det lite rumhang, vi har faktiskt tva engelska kanaler pa var TV!!! Vid sextiden gav vi oss av for att leta efter en bio. De i receptionen sa att det tog en halvtimme att ga och fragade om vi ville ha en taxi, men tappra som vi ar bestamde vi oss for att ga. Det var bra gjort, for inte tog det en halvtimme inte. Det som tog tid var att forsoka ga over gatan.

Val framme vid bion var vi lite besvikna over filmutbudet. Ar det vart att betala for att se en film man inte langtat efter att se? Tankte vi, anda tills vi fick reda pa att en biobiljett kostade 16 kr. Da var tagget pa topp och vi bokade fyra platser pa Rango. Filmen var gullig! Lite seg kanske, men anda spannande och sevard. Eller ja, 16kronors sevard i alla fall. Fros en massa i biosalongen och virrade bort oss pa vagen ut.

Snart aker vi till Kuala Lumpur och ikvall ar det Desperate Housewives pa tv (vaknade med ett pirr i magen pga det!). Nu ar vi hungriga sa vi ska logga ut och betala det dyra priset (4kr/timmen) for internet.  PUSSPUSS fran Felicia och ganget!

Filmfestival till Bengt

Da ingen annan verkade uppskatta vart forra filmanlagg dedikerar vi dessa konstnarliga dokumentarer om livet som backpacker till en av vara allra trognaste lasare, Bengt! Enjoy!

Resganget chillar GAALET

Hej pa er darhemma!

Nu har vi hangt pa Langkawi nagra dagar, inte haft supertur med vadret, har varit molningt och regnigt men dom sista dagarna har vi haft lite battre tur sa battrat pa brannan lite i alla fall! Vi bor i ett rosa palats typ haha (ni ska fa se) och slappar hela dagarna. Hanger vid mysiga poolen, fikar pa rummet, gar langst gatan/stranden pa kvallarna och provar alla restauranger. MYSIGT! fast nu borjar vi bli lite trotta pa att hanga har sa pa sondag aker vi vidare till on Penang och stannar dar nagra dagar innan vi drar till Kuala Lumpur, sen blir det Kambodja!

For er som undrar over var traning sa bestar den av 20 min simning i poolen innan frukost for att sedan klamma i oss nagra kilo frukostbuffe, och sedan aven lite styretraning pa kvallarna for vissa av oss. Forsok att sla det om ni kan! Vart hotell i Kuala har bade gym och pool sa tveksamt om vi kommer hinna se nat av staden pga av all traning...

(Forresten mamma, har du kvar numret till Anthony? HOPPAS!)

Nej men hm finns inte sa jattemycket att skriva eftersom vi inte gjort sa mycket, nu har vi suttit pa varat stanmmis internet cafe i nagra timmar kanns det som och forsokt boka hotell hit och dit+ forsoka fa lite allman koll pa resten av var resa, men det ar livet som backpacker!

Ha det nu bast alla ni darhemma, hors snart!

Pussar och kramar fran Matilda och resten av REEESGANGET!

BILDISAR!!!

Har kommer lite bildisar, blev inte riktigt i tidsfoljd men skickar med lite forklaringar!

Sandblow vid rainbow beach (innan Fraser island)

Pa prommis i Singapore

Hotellrum Langkawi

Sushibuffen igen

Landbyte = Malaysia

Tjenare pa er dar hemma!

Nu har vi lamnat Singapore bakom oss och sitter pa ett internetcafe pa Langkawi. Tjohoo vad tiden gar!

Singapore var en valdigt bra overgang till resten av Asien. Man fick ga ifred och blev behandlad precis som lokalbefolkningen vilket var valdigt skont. Sag inte sa mycket turister alls nar vi var dar och trots det inte uttittad alls. Efter att ha varit hemifran sa lange fick det en nastan att glomma att man var turist. I alla fall de ganger kartan var lamnad hemma pa hostelet.
Var aven skont att kanna sig saker, kunde rora sig som man ville; storstan, chinatown eller little india utan att nagonsin kanna sig illa till mods. Valdigt saker stamning!

Sjalv trotsade jag ocksa lagen och spottade pa gatan till Felicias fasa. Men jag lever och fick vara tjugo nagra timmar till.

Som vi mycket stolta skrev sist sa hade vi inget boende bokat i Kuala Lumpur utan hoppades att det skulle vara lika smidigt som det var i Singapore. Ehm, det var det inte rikigt.
Vi var bara tvungna att byta terminal,eftersom att AirAsia tydligen alltid ankom till inrikesterminalen, vilket var ca 10 min med en buss som inte var helt latt att hitta och som inte ankom till ett helt logiskt stalle. Sa att efter ha irrat runt ett tag med vara stora bagagevagnar pa ratt terminal gick Felicia och Matilda ivag sjalva och lamnade mig och Nattis med bagaget. Ibland ar det bra att vara manga!
Jag vet inte riktigt hur de gick till vaga, men nar de kom tillbaka hade de ett hotell bokat men kande sig lite smatt lurade. Eftersom vi alskar flygplatser tog vi middag pa, dam dam dam dam, Burger King! innan vi fortsatte var resa. Det var minst sagt ett nervost gang som akte forbi det ena fallfardiga hotellet efter det andra, men nar vio tillslut kom fram var det inte sa farligt alls. Inte som i Singapore, men helt okej. Och det ingick ju frukost!!!

Nu sitter vi som sagt pa Langkawi och mina bekymmer ar for tillfallet att det regnade pa formiddagen och att det kanske regnar imorgon ocksa, att jag har tappat bort 50 RM nagonstanns pa rummet och att Felles tvatt inte torkar vilket gor att jag inte vagar tvatta den tvatt som jag verkligen borde tvatta!
Men vi har det ratt bra har trots allt. Vi bor pa en resort med egen Hollywoodskylt, det ni!

OCH jag lever i en banandrom (misstolka om ni vill). Billigt och himmelskt goda. Och da har jag inte ens namnt mangon an.

Nu ska jag se om nagra av mina bilder har hittat fram till dropbox,

xoxo Tovetuffis

PS. Vi har borjat trana ocksa!!!! (min kropp ar i chocktillstand) DS

Resganget gor det igen!

Tjaba! Resganget har!

Nu sitter vi for 24543 gangen pa det enda internetcafet i Singapore. Vanligtvis brukar det sitta en ilsken gubbe i munskydd och blanga pa oss, men idag ar han tyvarr inte har :'(:'(:'(

Om nagra timmar gar varat flyg vidare till Malaysia, woho! Vi stannar en natt i Kuala Lumpur innan vi aker vidare till Langkawi. Stora forhoppningar pa sol och bad dar! Till Kuala har vi inte bokat nagot boende, utan vaghalsiga som vi ar sa tankte vi boka fran flygplatsen. Restjejerna! Pa Langkis har vi dock bokat in oss pa en resort deluxe, hoppas vi, troligen superskabbigt men i alla fall.

Saknar Australien litegrann och ska forhoppningsvis knapa ihop nagon slags sammanfattning darifran i framtiden. Typ om vi har obegransat med gratis internet och tid. Saknar att traffa folk ocksa, vilket vi inte tankte pa att vi gjorde hela tiden men det marker vi ju nu att vi faktiskt gjorde. Fast vi har i och for sig fatt lite kompisar pa starbucks och hotellet har.

Nu ska vi fa Tove att dansa hjarnbalett for hon har varit sa forvirrad ett par dagar. Nu ligger hon har och sover pa en stol, sa vi passar pa att skriva ett exempel.

"Var ar min mobil? Har nagon lanat den? Kan nagon ringa den?"

Mobilen lag pa den allra vanligaste platsen i sangen.

"Vart har jag nu mina ballerinaskor?" fragar Tove. Det konstiga ar att hon inte har nagra ballerinaskor utan bara sandaler.  Detta har hant forut nar vi gick promenad och Tovis klagade pa sina "ballerinaskor" och aven fraste tillbaka "Det har ar visst ballerinaskor!!!" nar hennes miss papekades.

Oooops, nu ar det stress. Kom ihag - Skada, anvand hjarnan, skada dansa hjarnbalett!

Filmtajm!!!!!

Pa en bat nagonstans i barriarrevet. Varning for kansliga tittare! Filmen ar tillaten fran 15 ar.

Födelsedagsbarnet uppdaterar läget

Jaha, da var man gammal och mossig. Det kanns bra!
Jag kan med gladje tillagga att St Patric's day firas aven har! Sa ska se till att spatsera till narmate irlanska bar och bjuda de andra pa guiness innan kvallen ar slut. Battre avslutning an sa kan kvallen knappast fa.

Aven om vi saknar Australien sa trivs vi riktigt bra i Singapore. Staden kanns inte sa asiatisk utan ar luftig och ren och aven om det ar en hel del trafik sa ar luften ren (bra ordforrad jag har!)

Vi lamnade Cairns i harlig stress efter att i sista minuten bestamt oss for att ta en sista utekvall. Tillslut fick vi namligen gulliga rumisar fran skane som peppade oss for utgang. Vi saknade inte de dryga och tjuriga rummisarna vi haft innan!

Konsekvenerna av denna utekvallen, som for ovrigt blev den anda lyckade i cairns, blev panikpackning, utcheckning precis pa sekunden i tid och inget bokat boende i Singapore. Sa nar vi vid 22.00 landade i Singapore, efter manga glada overraskningar pa flyget (visade sig namligen att matsacken vi slangt ihop var helt i onodan, 2 x varmratt och en necessar med sovmask, strumpor, oronproppar, nackkudde, tandborste och tandkram ingick. Perfekt att vi flog over dage) hade vi ingenstanns att ta vagen. Felicia och Nattis gick ivag for att kolla hostel pa dator och for mig och Matilda blev det en laaaang vantan innan de kom tillbaka. Harligt eftersom de bevapnade vakterna och spatserade stirrade misstanksamt pa vara fyra stora ryggsackar.

Nar de antligen kom tillbaka var det tva deppiga tjejer, allt var fullbokat. YEEEY! Men for att gora en lang historia kort och for att jag inte har sa mycket internettid kvar sa gick allt bra tillslut, saklart!
Vi bokade namligen in pa lyxhotellet nummer ett! Lyxhotell = breeeeeda sangar, vilket i sin tur = dubbelsangar. Alltsa kunde alla fyra dela pa ett dubbelrum och resultatet blev ett pris som ar kankse 20kronor dyrare an vad vi nu betalar pa hostelet. VART!

Sa efter denna aptitretaren pa att bo fint skulle jag igar boka hotel till oss i Kuala Lumpur. Det slutade med att jag sett alla priserna i fel valuta och fick en chock nar jag fick kvittot visat pa skarmen. Endast dubbelt sa dyrt som jag trott, och nu inga pengar pa kontot. Sa igarkvall var jag muntergoken nummer ett (klockan var ca 22 nar detta hande och jag hade pa dagen atit tre vita mackor med ost/nutella, en liten glass och en croissant, ni som kanner mig forstar vad detta resgang fick sta ut med och mamma, du vet precis hur det kandes!).
Skont att det resaturangbesok som vi planerat blev till att vi insett av vi gatt vilse och middag pa donken. Mmm, kanns kulturellt och bra.
Men lugn bara lugn. Morgonen tillbringades vid en telefonautomat som var fett billig och mina pengar kommer snart tillbaka efter att jag har avbokat hotellet. Dock 150 kr i ajabajaavgift.

stora 20arskramar fran tuffen

GRATTIS TOVE 20 AR!!!!!

Idag ar en stor dag for idag fyller var alskade Tove 20 ar!! HIPP HIPP hurra for det! Nu har hon antligen kommit upp i var alder, aven om hon aldrig kommer na den otroliga mognad som vi andra har. Idag har hon firats med lyxfrukost pa sangen och tur pa stan. Sen blir det sushibuffe, kanske nan lyxig glass och sen far vi se var kvallen erbjuder, men kul och mysigt blir det!

Hoppas du far en superbra fodelsedag Totte onskar Trillsen <3

seglar/dykar/snorklar-tjejerna

Fast i Airlie

Snart borjar det bli lite panik, dagarna gar och vi vet fortfarande inte nar vi kommer kunna aka harifran Airlie Beach till Cairns. Ringer bussbolaget varje dag men de har ingen koll och blir alltid samma svar: ring tillbaka imorgon. Forhopppningsvis drar sig oversvammningarna sig tillbaks lite sa vi kan aka harifran snart, vill hinna vara i Cairns manga dagar!!

Vi har det mysigt dar vi ar nu men ar typ bara en huvudgata med hostels och affarer har sa finns ej supermycket att se sa nu vill vi bara aka vidare. Hall tummarna allihopa att imorgon blir dagen da vi far lamna Airlie.

Annars har det inte hant sa mycket, vi bor  pa ett hostel som ar helt ok. Bor i ett 8 baddarsrum men bara vi som bor dar nu sa skont! breder ut oss over hela rummet anda som vanligt.

Hade rolig rummis fram tills idag i alla fall, jattesnall och sot kille som bodde pa hostelet med sin tjej som typ jobbade hela tiden sa da superpratig med oss. Flummig varre var han, nattis och fellis hade turen att fa se hans malningar och fick jattehoga forvantinigar nar han hade varsta avancerade malarutrustningen, sen fick dom se teckningarna som sag ut som en 4-arings sa da fick dom saklart en skratt-attack av varsta sorten! avis pa det.

Tove och jag fick aven skjuts med honom till favvoaffaren Coles idag som lag en bit harifran, fick aka deras hippie-van som dom typ bodde i haha. Proppfull med grejor, klisterstjarnor i taket pa bilen och malat pa vaggarna inne.

Sa tack vare den braiga handlingen ska Tove och jag fixa overasskningsmiddag for de andra tjejerna ikvall for att muntra upp oss lite, dom ar spanda till tusen! Kommer bli matlagning pa hog niva kan vi lova!

Lyxig frukost ingar forresten pa hostelet ,vitt toastbrod med smor och har man tur kan man kanske fa ut en skvatt marmelad ur nan av de 3 tomma burkarna. Det star man sig pa hela dagen sa tur tur.

Nej men nu ska vi val ringa greyhound igen for att kolla laget for nu verkar det som att bussarna ej gar forran den 14 mars och vi flyger till Singapore den 15...tajt om tid! men loser sig pa nagot satt.

Pussar fran era seglartjejer!

Pa fastlandet!

Nu ar vi "hemma" fran seglingen. Superkuligt!!!! Tur, eftersom Fraser var sadar.

Just nu gungar hela varlden och bussen vi ska aka med i natt ar installd pga .... dam...daram...dada.... OVERSVAMNING! Som vanligt. Sa det blir nog till att checka in pa ett hostel har istallet. Det kanns anda okej, for ikvall ar det party med alla fran baten, inklusive crewet forstas. Hoppas bara bussarna gar som vanligt imorgon, for vi vill inte missa for mycket tid i Cairns.

Vad vi gjorde pa baten:

- Hjalpte till med maten! Mashade potatisen, sa vi raddade i stort sett hela forsta maltiden.
- Snorklat i fina stingsuits, Felicia hade turen att fa den mest utslitna och andra dagen hade de lagt undan den at henne sa lyllo! Var lite grumligt vatten men det var fint och vi sag Elvis! (klicka!). Tove klappade honom ocksa, eller rorde i alla fall.
- Tove, Matilda och Nattis tog modet till sig och utforskade vattnet pa en annan niva = DYKNING!!!
- Skaffade oss en ny van och karlek, namligen var gullok som vi snott fram fraser som blev hela crewets maskot. dopt till det mycket orginella namnet; Onion
- Vunnit sista nattens sju-kamp. Team Spice Girls hade snyggaste outfiten, slog skiten ur resten och vann varsin lask, VAAART!
- Lekte hela havet stormar pa riktigt och satt pa dack och ojade oss. Gungigast ever. Blandade kanslor mellan rolig berg-och-dalbana och hemskt illamaende.
- Jublade nar vi sista dagen antligen hade fint vader och kunde bege oss till White Heaven Beach trots de innan sa pesimistiska forhallanderna.
- Sett sma stingrockor i sanden pa stranden, Nattis och Matilda sag av en haj! Tove och Felicia mycket avis.
- Seglade hela fem timmar totalt, men ni kan vara lugna - motorn var standigt igang. Sa inga bommar i huvudet.

Det var allt vi/jag kom pa for nu. Nu gick alla och kopte schampoo/bokade hostel/tog ut pengar sa lamnad ensam!!! Ser fram emot att oppna ryggsacken som innehaller x antal blota egodelar som statt sedan vi akte till Whitis. Kommer lukta muuuuuums!

Tare lugnt dar hemma!
Far ni trakigt sa kan ni alltid kolla igenom kylen efter en ny van, rekomenderas starkt!

Kramar fran Tove och mina sma trillingar!

Otur

Ja nu har vi for forsta gangen haft lite otur, kom till Airlie Beach kl 7 imorse efter den langa bussresan som faktiskt gick riktigt bra, men sporegnade under hela resan och aven har regnar det konstant. Typiskt eftersom vi om nagra timmar ska ut med segelbaten till Whittis!! hoppas pa battre vader under nasta dagarna i alla fall.

Jag(matilda) har aven besokt Australienskt sjukhus for forsta gangen. Fick massa utslag (frasch jag vet) som inte gick over sa nu nar vi kom till Airlie gick vi till ett apotek som radde mig att ga till doktorn, sa nu betalat typ 1000 kr for lakartid och medicin, onodigt men skont att veta vad det var och att det forhoppningsvis gar over snart. Hoppas aven fa tillbaka lite pengar fran forsakringen men lar tyvarr inte handa. Dom pa sjukhuset forstod forstas inte att Sverige-Australien har avtal sa vi inte ska behova betala for sjukvard. Men hoppas hoppas det gar att losa. Var forresten utslag som man kan fa nar man ar ute och reser, sover daligt och ater daligt. Nu ata antibiotika en vecka typ.

Inget kul inlagg nu men forhoppningsvis kommer det ett superglatt inlagg nar vi kommit hem fran var seglats! Ska nog forresten aka med varsta svenska killganget for var dar nar vi checkade in, sa blir nog tyvarr ingen engelskatraning har heller!

PUSSAR fran trillsen och lilltotte

Vi...

1. Var pa moderna museet! Hur kunde ni inte lista ut det?

2. Overlevde Fraser Islands, trots Dingos, ackliga flugor och obekvamaste liggunderlagen ever.

Nu ska vi laga fiskpanetter och ris. Imorgon ska vi aka buss i 15 timmar, yeeeeey!